

Fékrendszer ellenőrzés, javítás közvetlen telefonszámunk: +36 30/375-9595
A biztonságos közlekedésünk alapvető eszköze a hibátlan fékrendszer. A fékrendszer viszont nagy igénybevételnek van kitéve, és ahhoz hogy hibátlanul működjön, rendszeresen ellenőriznünk kell, vagy hiba észlelése esetén azonnal szervizhez kell fordulnunk, különben nem fogják tudni ellátni a feladatukat.
Mi is a fékrendszer funkciója? Az autó sebességének csökkentése és megállítása illetve az álló autó rögzítése. A fékút – ahány méter alatt az autó megáll – annak arányában növekszik, ahogy növeljük a sebességet. A fékút hosszára hatással van még a többlet súly és a gumi állapota.
Jellemző megállási úthosszak
Mivel a fékrendszer hatalmas igénybevételnek van kitéve, ezért az alkatrészei gyorsabban is használódnak el. Ha a fékrendszer valamelyik alkatrésze meghibásodik, vagy elkopik, akkor az alábbiak egyikét azonnal lehet észlelni fékezéskor:
- nagy sebességről történő lefékezés esetén morgó hangot hall
- fékezésnél félrehúz az autó
- a normálisnál intenzívebb gumikopást érzékel
- fékezésnél kormányrázást észlel
- fékezésnél fémes hangot hall
- lüktet, pulzál vagy éppen túlságosan puha, nyúlós a fékpedál
- a megszokottnál nagyobb a fékpedálút
- az átlagosnál is jobban nő a fékút a sebesség növekedésével
Ha a fentiek közül valamelyik jelenséget észleli, azonnal forduljon szakszervizhez!
Természetesen az autók fejlődésén belül a fékrendszer is komoly fejlődésen esett át. Nemrég még extrának számított az ABS, ma már ez széria felszereltség. A mai világban már e helyett az SBC-ről beszélünk, mely a következő feladatokat látja el:
- Felkészülés a vészfékezésre (Prefill): ha a gépkocsivezető hirtelen lelép a gázpedálról feltehetően vészfékezés fog következni, melyre az SBC úgy készül fel, hogy egy kis fékezőnyomást kivezérelve megszűnteti a mechanikus holtjátékokat és a hézagot a féktárcsa, valamint a fékbetétek között. Így tehát a fékpedálra lépés pillanatában azonnal kialakul a lehető legnagyobb fékező nyomás. A kerekek megcsúszását az ABS működés hárítja el.
- Az eddigieknél rövidebb fékút: a biztonságos fékezés megvalósításának másik lehetősége a kerekenként elektronikus fékerő felosztása, ami lassítás közben növeli a gépkocsi stabilitását. A hátsó kerekek hatékonyabban fékezhetők, mint a hagyományos fékrendszereknél, ahol csak mérsékeltebb nyomásnövekedés vált lehetővé.
- Nem gurul vissza az emelkedőn (hill holder): az SBC a gépkocsival történő elindulást könnyebbé teszi az emelkedőn azzal, hogy megakadályozza a gépkocsi visszagurulását és feleslegessé teszi eközben a rögzítő fék használatát (hill holder működés).
- Mindig száraz féktárcsák: esős időben autózva az elektrohidraulikus fék megakadályozza a vízfilm kialakulását. A féktárcsán és a fékbetéten kialakuló vízfilm csökkenti a fékezés kezdetén a hatásosságát, hiszen a súrlódó felületek közé szoruló vízgőz nyomása a működtető erő ellen hat. Az első szélvédőre szerelt esőérzékelő nemcsak az ablaktörlőt indítja el automatikusan, hanem ilyenkor az SBC a nem kritikusnak ítélt menetviszonyok között ismételt csekély fékműködtetésekkel elpárologtatja a súrlódó felületeken kialakult vízfilmet. Ennek eredménye, hogy esős időben is bármely pillanatban hatékony marad a fék.
- Az úgynevezett forgalomtorlódási asszisztens (Stop and go): a sűrű városi forgalomban, amikor egymást gyakran követik az elindulások és megállások, könnyíti meg a vezetést. Ha a vezető igénybe szeretné venni, be kell kapcsolni ezt a működési módot. Ezután ha leveszi lábát a gázpedálról az EHB mérsékelt lassítással megállítja az autót. A vezetőnek csak a gázpedálra lesz ezután gondja. Természetesen bármely pillanatban, ha a fékpedálra lép, annak elmozdításával lesz arányos a lassulás.
- Fékasszisztens működés: az SBC rendszer a jól bevált fékasszisztens feladatát is ellátja. A felmérések szerint a legtöbb gépkocsivezető nem használja ki az ABS-szel ellátott fék lehetőségeit. Bár elég gyorsan, de nem elég erőteljesen lép a fékpedálra. Az ABS nyomás modulációja miatt bekövetkező fékpedál pulzálástól pedig megijed és visszaengedi a fékpedált. Különösen akkor, amikor a fékezés kezdetén a lehetségesnél kisebb a fékező nyomás, ez megnöveli a fékutat. A fékasszisztens üzemmódban az elektronika felismeri a hirtelen fékpedál lenyomást és kivezérli a lehető legnagyobb fékező nyomást. A kerék megcsúszásának veszélyét pedig az ABS működése hárítja el.
- Soft-stop fék működés: ez a működésmód azt jelenti, hogy közvetlenül a megállás előtt csökkenti a rendszer a kivezérelt fékező nyomást. Emiatt csökken a lassulás is és az utasok nem mozdulnak előre a tehetetlenségi erő miatt. Ez egy utazási komfortnövelő tényező.
- Ritkább szervizlátogatás szükséges: ez annak köszönhető, hogy az első és a hátsó futóműveknél a fékbetétek kopását kiegyenlíti az elektronika azzal, hogy a mérsékelt lassító fékezésnél a vastagabb fékbetétű futómű fékjét működteti. Hatására a fékbetétek azonos mértékben fognak kopni.
- Kanyarban is rövidebb fékút: ez úgy valósulhat meg, hogy a keresztirányú gyorsulás érzékelő jele alapján az elektronika felismeri a kanyarodást. Ez alapján a kanyar külső kerekeknél nagyobb fékező nyomást vezérel ki.
Ez már a jelen, ami nemsokára szintén széria felszereltség lesz.
Vállaljuk Mercedes-Benz személygépkocsik és kisteherautók fék-rendszereinek az ellenőrzését és javítását. A javítás is ellenőrzéssel és diagnosztikával kezdődik, ezért pontosan fel tudjuk mérni a teljes fékrendszer állapotát.